Convergence 2014 Barcelona - Oppsummering fra dag en

Convergence 2014 Barcelona - Oppsummering fra dag en

Alt text:

Størrelse

Microsoft Dynamics produktene vokser, både i omfang og antall personer som bruker dem. Vekst er ikke unaturlig, men det som er imponerende er hvor raskt.

Årets konferanse er dobbelt så stor som i fjor, og antall norske besøkende her er nå over 100 personer, mot ca 50 i fjor. Antall leverandører og løsninger som er på utstilling har også økt enormt. Økosystemet rundt produktene lever i beste velgående, og det er ikke tvil om at denne veksten vil fortsette fremover. Konkurransen mellom aktører som før var alene om å lage løsninger på Dynamics produktene er også blitt hardere. Dette kommer helt klart kundene til gode.

Nåtid

IT folk er meget glad i å snakke om hva som kommer, men det er absolutt ikke nødvendig nå. Microsoft har allerede i dag en rekke løsninger som jeg vet vil skape verdi for ProsessPilotenes kunder. Jeg ble særlig imponert over løsninger som benytter «Maskinlæring», eller kunstig intelligens om du vil, til å øke salg av varer via webshop og kundesentre. Dette er teknologi som lærer dine kunder å kjenne, for så skape personifiserte anbefaleringer for mer-salg og/eller kryss-salg.

En konkret leveranse er at en kobler tjenesten for maskinlæring med ditt eksisterende ordresystem, for så presentere dette i skjermbildene til de saksbehandlere som bruker CRM.

Rapporteringer

PowerBI er Microsofts satsing på rapportering og analysetjenester. Microsoft mener alvor med tjenesten:

  • PowerBI er fullt ut på høyde med andre rapportering og analysetjenester som koster langt mer. Sammen med Office 365 og CRM Online er PowerBI gratis.
  • PowerBI blir den primære rapporteringsmotoren til Dynamics CRM fremover. Dette betyr at CRM rapport like gjerne kan presenteres på et Intranett som i CRM.
  • Excel er verktøyet som brukes for å skape rapportene.

ProsessPilotene har allerede brukt tjenesten en stund og kan demonstrere PowerBI sammen med data fra CRM og data fra Norges åpne data (eksempel enhetsregisteret).

Kundeportaler

På kundeportal siden er det nå også mye flere muligheter. Et område som lenge har vært dominert av ADXStudio, har nå fått konkurranse fra bl.a. Microsoft (Parature) og Pavliks (The portal connector). Dette betyr at det nå er enda enklere å skape gode nettsider for kundeservice, seminarer og kursbestillinger. 

Kundeservice

Parature blir Microsofts satsing på kundeservice. Parature utvider CRM med støtte for å ta imot saker via web og sosiale nettverks om Facebook. Dette har teknisk sett vært mulig lenge, men nå kan kunder leie dette som en tjeneste, i stedet for å utvikle selv.

Unified service desk er avtakeren til et lite kjent produkt i Norge som het Customer Care Accelerator Kit. Unified service desk er en applikasjon som kjører på PCen til saksbehandlere på kundesentre. Produktet integrer CRM med ditt telefonisystem, Paratures kunnskapsdatabase/chatlogg og ditt ordresystem. I klartekst betyr det at ansatte på kundesentre kun vil forholde seg til en arbeidsverktøy.

Disse to produktene vil sammen skape den ultimate løsningen for kundesentre.

Feltservice

På feltservice siden, befester Field One sin posisjon, og leverer full pakke for bransjer som har serviceteknikere som jobber ute i felten.

Ikke overraskende vil Field Ones løsninger kunne brukes sammen med Unified Service desk, slik at serviceledere kun får et verktøy å forholde seg til.

Salgsautomasjon

DocuSign ble også demonstrert. ProsessPilotene er norsk forhandler, så dette var ikke nytt for oss. Det som er greit å vite er hvor tett integrert DocuSign nå er med Office pakken, SharePoint og CRM.

Kundetilfredshet

Microsoft kunne vise til noen interessante statistikker for de som bruker deres produkter:

Fremtid

Microsoft benyttet i dag også anledningen til å fortelle om hva som ligger i planene for 2015. Dynamics CRM 2015 vil bli tilgjengelig for alle kunder i januar 2015. Dynamics Marketing utvikles videre, og grensene mellom markeds- og salgsprosesser fjernes, med hensikt å skape bedre samhandling mellom marked og salgsavdelinger.  

Jeg fikk også prate med teknisk personell som jobber med Parature og Unified Service desk, for å få litt fakta bak markedspratet.  Parature lanseres i januar 2015. Jeg er trygg på at dette er verktøy som vil bli satset på fremover.

Fra Barcelona

Frode Stenstrøm

Norsk (bokmål)