Convergence 2014 Barcelona - Oppsummering fra dag to

Convergence 2014 Barcelona - Oppsummering fra dag to

Alt text:

Deep Dive sesjoner

«Deep dive» sesjonene mellom 0930-1100 var meget konkrete med fokus på opplæring innen ERP systemet Dynamics AX, ERP systemet Dynamics NAV. Den meste spennende sesjonen av disse var opplæring på utrulling og vedlikehold av Unified Service Desk (USD). Dette bekrefter det vi så i går, at Unified Service Desk verktøyet blir den primære arbeidsflaten for kundesentre ansatte. For å gjenta fra i går: Unified Service Desk skaper en enhetlig arbeidsflate som gir saksbehandler samlet tilgang til alle de verktøy de trenger som CRM, Telefonisystemet, ERP systemet, ordresystemer.

Stor konferanse, små møter

Selv om konferansen er enorm, er mulighetene for direkte møter meget gode.

ProsessPilotene deltok på tre eksklusive møter med Microsofts personell. Her fikk vi snakke direkte og uformelt sammen. Vi fikk ta opp temaer som både vi og våre kunder er opptatt av. Slike møter er svært nyttige for oss, og gir en unik mulighet til å gi direkte tilbakemeldinger til de som kan påvirke videre utvikling av Dynamics CRM, opplæringsprogram og samhandling mellom Microsoft og deres partnere.

ProsessPilotene var den eneste norske Microsoft partneren tilstede på disse møtene.

CRM User Group

Etter møtene med Microsoft satt ProsessPilotene sammen med Onika Allan fra CRM User Group (UG). Behovet for brukerforum på CRM i Norge er stort. Og behovet vokser ettersom stadig flere selskap benytter CRM systemer to automatisering av salg- og markedsføringsprosesser.

ProsessPilotene jobber med å skape et slikt brukerforum som vil hete CRM UG Norge. CRM UG Norge skal ledes av et styre, som skal bestå av CRM brukere – ikke leverandører. Vi søker fortsatt etter personer som kan ta en rolle i styret. Kontakt Frode hvis du kunne tenke deg bidra med 30-40 timer av din tid i løpet av et år.

Lunsj

Maten på konferansen er imponerende bra, gitt størrelsen på matsalen…

Dokumentproduksjon

Etter lunsjen stoppet jeg innom ProsessPilotenes partner for dokumentproduksjon som en tjeneste: Invensio med deres tjeneste XperiDo.

Den mest spennende nyheten her, er at den nye versjonen av XperiDo (3.3) tilgjengelig gjøres for alle kundene i desember, uten ekstra kostnad. Det er jo tross alt en «Software as a Service». Nytt i denne versjonen er integrasjon med DocuSign. Dette betyr at alle dokumenter produsert i XperiDo kan signeres elektronisk, og dermed sparer du tid. (ProsessPilotene er den norske forhandleren av både XperiDo og DocuSign)

Kundebehandling

Jeg nevnte i går, at Parature vil styrke Microsofts satsning på kundebehandling. Mange spør om hva dette betyr i praksis, og dette ble presentert slik:

I dette bilde ser du at Parature leverer en kunnskapsdatabase og selvbetjeningsportaler. Kunnskapsdatabasen er skapt for at kunden skal kunne løse problemene selv. Dette betyr at kunder som bruker selvbetjeningsportalen, vil få svar på sine spørsmål, som igjen gir fornøyde kunder uten at kundesenterpersonell må besvare spørsmålene. De selskap som bruker denne teknologien sparer mye tid, og deres kunder blir mer fornøyd.

Som bildet over viser, støtter Parature kundeservice i alle kanaler, som chat, mobil og sosiale nettverk. Dermed kan du yte kundeservice på eksempelvis en Facebook side:

Så hva koster dette da? Vel, priser er ikke klare for Norge, men i USA vil en pakke med CRM online, Unified Service Desk, Dynamics Marketing og Parature vil koste $200/bruker/mnd. I så fall er dette en meget god pris. De fleste epost markedsføringsverktøy ala Apsis er langt dyrere.

I går omtalte jeg eksempler på hvordan maskin læring (kunstig intelligens) kunne brukes i e-handels scenarioer. Parature tar i bruk den samme teknologien for å bygge enda bedre kunnskapsdatabaser:

Det er utrolig at teknologi som kunstig intelligens nå er allment tilgjengelig via Windows Azure. Teknologien leveres i dag som en tjeneste, og gir uante muligheter for forbedret salg, markedsføring og kundeservice.

SuperOffice til Dynamics CRM migrering

ProsessPilotene for ofte forespørsler på migrering av data fra SuperOffice. Slike prosjekter har tradisjonelt blitt meget dyre, fordi SuperOffice ikke muliggjør eksport av data på en måte som enkelt lar seg importere til Dynamics CRM. Dette hindret er nå historie!

Lutras CRM har skapt et verktøy som eksporterer data og dokumenter fra SuperOffice til enkle filer. Det samme verktøyet kan brukes til å importer dokumentene til Dynamics CRM.

Import av data til Dynamics CRM gjøres så med enten bruk av CRMs egen dataimport eller Scribe Online.

Så hva betyr dette i praksis: ProsessPilotene kan nå migrere SuperOffice kunder over til Dynamics CRM til fast pris. Kontakt [email protected] for mer info.

Norsk aften

Det er tradisjon for at de norske tilreisende samles på middag. Så også i år. Jeg gleder meg til det, og takker for dagen som har vært.

For ProsessPilotene i Barcelona,

Frode Stenstrøm

Norsk (bokmål)