Høydepunkter fra Convergence 2015 Barcelona

Høydepunkter fra Convergence 2015 Barcelona

Alt text: convergence,barcelona,2015,crm,microsoft,crm

Årets største konferanse med fokus på forretningssystemene til Microsoft er over. @ProsessPilotene var tilstede sammen med om lag 100 andre nordmenn. I alt var det mer enn 5000 deltakere fra 79 land som representerte 2236 organisasjoner. Konferansens hovedgruppe i år var rettet mot beslutningstakere.Her vil vi oppsummere noe hovedpoeng fra konferansen.​

Produktnytt

Dynamics CRM 2016

Dynamics CRM 2016 ble offisielt lansert den 01.12.15. ProsessPilotene har testet produktet sammen med Microsoft siden august, og har allerede utført en oppgradering for en av våre kunder.  De viktigste nyhetene i produktet er:  

  • Kunnskapsdatabasen er blitt virkelig bra. En og samme artikkel kan oversettes til flere språk, inneholde bilder, og publiseres i nettportaler.
  • Maskinlæring. Alle som bruker CRM kan nå få fordelen av "kunstig intelligens", maskin læring uten noen som helst form for utvikling eller konfigurasjon. I salgsprosessser vil CRM vise forslag til "Cross-sell" og "up-sell" produkter, som gjør det mulig å øke salget via portaler og for selgere som bruker i CRM. For ansatte i kundeservice, vil den samme teknologien foreslå riktig kunnskapsartikkeler for å løse en sak. Det er første gang denne typen teknologi gjøres så lett tilgjengelig for alle.  
  • Dokumentproduksjon.CRM har videre fått løsninger for dokumentproduksjon som standard. Disse er ikke like gode som vår anbefalte partner "XperiDo" , men vil fungere for de som har meget enkle behov for dokumentproduksjon. 

For de teknisk interesserte, må det nevnes at CRM2016 har fått et moderne RESTFUL API, som gjør det superlett å bygge portaler eller integrere CRM med andre systemer. Det er nå også bygget inn løsninger for handtering av autorisasjonsporseesser som er nødvendig for å skape nettportaler som ekempelvis en support portal.

Fra et design ståsted så er CRM 2016 meget likt tidligere versjoner, som gjør at behovet for opplæring ved oppgradering i praksis ikke er aktuelt. Alle skjemar har fått noe bedre kontraster for mer lesbarhet. Vi synes den største signifikante delen er at oversikten over oppgavelistene er blitt rett og sett flotte. Ordet "Tidslinje" er innført, for å vise hva som har skjedd eller skal skje på eksempelvis en sak eller prosjekt. 

CRMs applikasjon for mobiltelefoner støtter nå Offline tilgang! Du får da med deg dine CRM data på reise i områder uten internet dekning. Dette var tidligere kun mulig med Rescos mobile løsninger.

Til slutt må vi utheve at Outlook integrasjonen er blitt knallbra. Det er faktisk mulig å knytte en epost til en salgsmulighet direkte fra din telefon uten å installere noe som helst ekstra programvare. Dette er kjærkommet funksjon sett fra brukere og IT enheter som slipper å installer ekstra programvare på Pcene. 

Office 365 og telefoni 

Summetonen kommer til Office 365 og Skype for business. Det betyr at du kan gi hver enkelt ansatt et telefonnummer knyttet til Skype.  De ansatte kan også ringe utgående samtaler. Skype har allerede over 50%  av internasjonal teletrafikk, og nå har Microsoft satt seg som mål å ta nasjonal trafikk. Dette betyr at du kan få telefoni og CRM integrert i skjønn harmoni uten bruk av 3rd parts programvare.
 

Sett med ProsessPilotenes øyne åpner dette en rekke muligheter som automatisk logging av telefonsamtaler i CRM.  

Løsningen blir først tilgjengelig for brukere i USA, og Europa i første halvår av 2016. 

Skype for business 

Skype for Business, tidligere kalt Lync, har fått flere nyttige funksjoner. TL. Microsoft fortalte at det i snitt tar 12 minutter å få startet et videomøte. Med den siste utgaven av Skype lover Microsofts Capossela at denne tiden skal reduseres.  

Den andre sentrale nyheten er at Word blir integrert i Skype. Dette betyr at møtedeltakere kan utarbeide dokumenter i fellesskap. Alle som skriver i det dokument, kan se hva de andre skriver direkte.  

PowerApps 

PowerApps har blitt lansert, men hva er egentlig en PowerApp? Enkelt fortalt er det en mobil applikasjon som du skaper selv og deler med andre. PowerApps tar utviklingen ut av mobil apper, og gir deg muligheten til å skape en egen mobil app. På mange måter minner PowerApps om andre tjenester som gir deg mulighet til å skape mobile apper selv. Den største fordelen med PowerApps synes å være at Dynamics CRM allerede er integrert som en datakilde. Du vil da kunne raskt skape en applikasjon for ordreregistrering kun ved pek-og-klikk. Trykk her for mer info! 

Endret forretningsmodeller

Næringslivet er i endring mer en noen gang, og det medfører at en får behov for å skape nye og mer effektive forretningsprosesser.

Derfor ble mye av tiden til KeyNote talene brukt på å vise hvordan Microsoft som selskap og deres tjenester kan bidra til forskjellige transformasjoner. Bakgrunnen er den pågående digitalisringen, som endrer hvordan forretninger utføres. 94% av alle selskap har en form for digital strategi, men det synes å være uklart hva en slik strategi skal inneholde. 

Sentralt i denne transformeringen står fire sentrale punkter: 

Oppsummert:

  1. "Built for teams and network" 
  2. Personal & organizatinal insight 
  3. Adaptive systems 
  4. People Centric security 

Disse fire punkter ser Microsoft som sentrale for å øke produktivitet og gjøre organisasjoner istand til å realisere en digital strategi. Her oppsummerer vi hva Microsoft tenker om hvert punkt:

"Built for teams…." 

All organisatorisk endring er en lag innsats. Derfor er også samhandling i mye større fokus i produktene og tjenestene til Microsoft. De nyeste versjonene av CRM er et bevis på hvordan Microsoft nå utvikler sine produkter. Gjennomførsel av oppgaver, deling av dokumenter internt og eksternt, og samhandling gjennomsyrer hele produktet.  

Notatblokken OneNote kan nå brukes direkte i CRM eller alene for eksempel møtereferater. Du kan fint skrive tilbud sammen med dine andre kolleger samtidig i Word, og du kan automatisere produksjon av salgsrapporter. 

Det som gleder ProsessPilotene stort, er at Microsoft setter så mye fokus på de verdiskapende prosessene, og mindre fokus på produkt/features. I praksis betyr dette mye mer enn en skulle tro. Tanken bak dette er at du skal kunne få produsert et tilbud eller behandle en sak uten å måtte forholdet deg til en haug med forskjellige verktøy. 

Personal and organizational insights 

cortana,analystics, suit,crm,microsoft

Microsoft satser stort på salg av suiter med løsninger. Med Cortana analytics suite får du samlet tjenester for rapporter og søk i en og samme plattform. PowerBI er en del av dette. Så hva betyr dette i praksis? Det betyr at du kan fra din Windows 10 PC spørre om å få sist ukes salgstall. Cortana vil da hente denne informasjonen fra CRM og presentere grafen direkte. Du slipper da åpne CRM eller PowerBI for å sjekke tallene. ProsessPilotene har allerede levert PowerBI løsninger som støtter slike løsninger, men når blir informasjonen tilgjengelig rett fra din PCs startmeny?

Microsoft kjøpte det norske miljøet "Fast"  i 2008. Dette miljøet står bak søkemotoren Delve, som indekserer all data fra SharePoint og nå også CRM. Dermed får du en søkemotor for all din data. Når du samtidig kan  bruke Cortana til å søke etter data for deg, blir dette faktisk rellt nyttig.  

Hele tankesettet bak dette er at en ansatt skal kunne finne den data som hun trenger når  hun trenger det, uten å måtte lete gjennom mange forskjellige systemer.  

Cortana minner mye om Apples Siri løsning, med den forskjell at Cortana kjenner til din bedrifts forretningsdata, og din personlige data. Målet med Cortana er å være din personlige assistent.  

Adaptive systems 

Et meget sentralt punkt i den digitale transformeringen er å skape IT tjenester som tilpasser seg selv for å gi relevant informasjon. Maskinlæring er et sentralt punkt her. Vi omtalte maskinlæring i 2014, og nå, et år senere er dette en realitet i CRM. 

People centric security 

Sentralt i punktet på sikkerhet, er at Microsoft er den første store leverandør som har vedtatt ISO/IEC27018 standard. Les mer om hva dette har å si for deg som bruker av Dynamics CRM her! Vi har tidligere omtalt hvordan Microsoft satser på personvern og sikkerhet. Det er godt å se at dette fokuset fortsetter.

Norsk aften

Som vanlig på disse konferansene inviteres alle de norske detalkere til en felles middag. ProsessPilotene delte bord med noen meget flotte personer. Stemningen var upåklagelig. Men, vil du vite hva som skjedde der, måtte du ha blitt med. Vi sees på Convergence EMA 2016.

For ProsessPilotene, Frode Stenstrøm.

Norsk (bokmål)