Hvorfor kjøper Microsoft opp LinkedIn?

Hvorfor kjøper Microsoft opp LinkedIn?

Alt text: Microsoft kjøper LinkedIn

Det store nyhetsoppslaget i går, var at Microsoft kjøper opp LinkedIn for 26,2 milliarder dollar. Kjøpet er enstemmig godkjent av styrene til LinkedIn og Microsoft. Med kjøpet kommer noen vesentlig spørsmål: Hvorfor gjorde Microsoft dette, og hva betyr dette for deg som jobber med salg, markedsføring eller rekruttering?

Hvorfor kjøpte Microsoft LinkedIn?

LinkedIn er uten tvil den største tjenesten for CV på nett. Flere norske kilder (Aftenposten, Synlighet) rapporterer om godt over en million norske brukerprofiler på LinkedIn. Men selv om LinkedIn kan virke som en tjeneste rettet mot forbrukere, er det primært forretningssiden som de tjener penger på. Om lag 66% av Linkedins inntekter på 2.9 miliarder dollar i fjor kom fra HR avdelinger i jakt på de rette ansatte. I motsetning til Facebook, logger kun 25% av brukere in på linkedin hver måned (Reuters). Ut i fra dette kan vi begynne å se hvorfor Microsoft kjøpte LinkedIn. Microsoft er absolutt sterkest i B2B-salg, og Linkedin er nettopp et slikt selskap.

Det er kjent at Microsoft har forsøkt å kjøpe erkekonkurrenten SalesForce, men at prisen ble for stiv. Kjøpet av LinkedIn blir derfor utrolig viktig for de av oss som jobber med Dynamics-produktene til Microsoft, og da særlig Dynamics CRM. Satya Nadella, CEO i Microsoft, nevnte Dynamics produktene fem ganger i pressekonferansen etter kjøpet av LinkedIn. Microsoft kjøper LinkedIn for å forsterke produkter, tjenester og muligheter tilknyttet Dynamics.

Hva får Microsoft fra kjøpet?

Satya Nadella, CEO i Microsofts, uttalte etter oppkjøpet at «LinkedIn could essentially become the social fabric behind all Microsoft products”. Men Microsoft får langt mer enn et sosialt nettverk med jobbannonser og profiler.

Med kjøpet vil Microsoft få muligheten til å integrere LinkedIn med alle sine eksisterende tjenester som Office, Outlook, Kalender, Skype. Microsofts personlige assistent Cortana (tilsvarende Apple Siri) vil også nå kunne indeksere og gjøre LinkedIn data tilgjengelig.

Microsoft planlegger å utnytte LinkedIns utdanningstjenester Lynda.com. Lynda.com er en tjeneste for utdanning med bruk av videokurs. Pr i dag har tjenesten 15. 373 videokurs bare på Microsoft produkter alene. Med dette kjøpet vil Microsoft kunne bygge kurs direkte integrert i alle sine produkter. Vi i ProsessPilotene er særlig opptatt av nettopp dette, fordi det gir oss muligheten til å skape videokurs på Dynamics CRM og publisere disse på en måte som gjør at alle våre kunder vil ha nytte av. I motsetning til eksempel YouTube, er Lynda.com skreddersydd for utdanning og opplæring.

Med kjøpet får også Microsoft data. Mye data. Og data som er meget aktuelt og relevant for markedsføring, salg, kundeservice og rekrutteringsprosesser.

Den aller viktigste Microsoft får med kjøpet blir integrasjon med Dynamics CRM. Det finnes allerede en slik integrasjon i dag (LinkedIn Sales Navigator), men denne har begrenset funksjonalitet. Microsoft vil etter kjøpet kunne tilby:

  1. Integrert rekrutteringsløsning, der Dynamics CRM blir motor for HR avdelingers jobbsøknader, stillingsutlysninger og personaladministrasjon.
  2. Automatisk oppdatert kontakt og forretningsinformasjon, basert på data i LinkedIn. Dette vil direkte true selskap som BisNode eller Bring Dialog 24.
  3. Skreddersydde markedsføringskampanjer direkte fra CRM basert på data i LinkedIn.

Med andre ord: Ditt Dynamics CRM system vil kunne inneholde data om over 1 million nordmenn, og la deg bruke CRM til dialog med disse! Dette blir et viktig konkurransefortrinn i krigen mellom Dynamics CRM, Salesforce.com og andre mindre CRM løsninger som SuperOffice, SugarCRM m.fl.

Til slutt: Cash is king. LinkedIn tjener godt med penger, og vil med all sannsynlighet fortsette med dette. LinkedIn er forventet å tjene 3.7 milliarder dollar i år. Dermed blir Dynamics divisjonen til Microsoft en meget stor enhet, som samlet sett har gode betingelser til å investere i produktutvikling.

Hva betyr dette for deg?

For rekrutteringsbransjen vil dette bety at verktøykassen vil bli langt bedre. Vi minner om at Microsoft CRM allerede har ferdige maler for portaler, deriblant rekrutteringsportaler. Nå vil du kunne skape en løsning der du kan administrere hele rekrutteringsprosessen elektronisk, og du kan benytte data fra LinkedIn i CRM verktøyet ditt. Vi tror og håper på at vi får en ferdig rekrutteringsløsning vi kan tilby den norske rekruttering- og bemanningsbransjen.

For salg/markedsføringsfolk, betyr dette at datagrunnlaget som du jobber med vil øke i omfang og kvalitet. En av hovedutfordringer for svært mange selgere er nettopp datakvaliteten på kontaktregisteret. LinkedIns database er det nærmeste vi kommer et globalt kontaktregister med oppdatere persondata relatert til arbeidsgiver, stilling og kontaktinfo. Vi håper virkelig at vi kan tilby en ferdig integrasjon som gjør at dine kontaktopplysninger i CRM alltid er oppdaterte basert på LinkedIn data.

Til slutt, alt det Microsoft får ved kjøpet vil helt klart komme oss til gode også!

Vi i ProsessPilotene er svært begeistret for kjøpet, og gleder oss til å kunne tilby deg enda flere spennende tjenester fremover. Så hva tror du om kjøpet?

 


Skrevet av:

Alt text:

    Frode Stenstrøm

    Partner

    [email protected]

    +47 95704546

 

Norsk (bokmål)