10 tips til korrekt lisensiering av Dynamics 365

10 tips til korrekt lisensiering av Dynamics 365

Microsoft Dynamics 365 produktet er orientert mot forretningsprosesser. Men vet du hvordan du velger korrekt abonnement til dine kolleger, slik at du får totalt sett lavest kostnad på lisensene du abonnerer på?

I denne artikkelen gir vi deg 10 lisenstips for lavest mulig kostnad på Dynamics 365

Kort om mulige abonnementstyper på Dynamics 365

Dynamics 365 kommer i to utgaver:

  1. Enterprise
  2. SMB

Enterprise er det vanligste produktet, slik vi kjenner fra mange år tilbake i tid med all funksjonalitet.

SMB produktet lanseres mot slutten av 2017. SMB produktet er en redusert utgave av Dynamics 365 rettet mot mindre bedrifter (under 250 brukere).

Enterprise utgavene koster mer enn SMB utgavene ved få brukere, mens prisforskjellen blir mindre for når antall brukere øker. Det er fordi Enterprise utgavene er priset som funksjon av antall brukere.

Derfor er SMB produktet å foretrekke for små firma, og Enterprise for store firma.

Lisenstips nr 1. Det er mulig å kjøpe SMB utgavene før produktet er lansert. Da får du Enterprise utgaven til prisen av SMB utgaven.

Generelt om Dynamics 365 abonnement

Felles for hele Dynamics 365 plattformen er at produktene lisensieres etter bruk.

Det betyr at dersom du jobber med salgsprosessen, så abonnerer du på «Dynamics 365 for Sales». Dersom du jobber med kundeservice, så abonnerer du på «Dynamics 365 for Customer Service».  

Lisenstips nr 2 Det spiller ingen rolle om du bruker Enterprise eller SMB produktet. Du betaler kun for det produktet du trenger.

Dersom du har ansatte som trenger tilgang til data i Dynamics 365, eller som ønsker endre på data i Dynamics 365 som å føre timer, kan du abonnere på «Team Member» lisensen. Mer om dette under.

Dersom du har personer som trenger tilgang til flere områder, eksempel både salg og markedsføring, kan du abonnere en «Plan 1» lisens. Plan abonnement prises som funksjon av antall brukere. Dersom du har flere enn 100 personer som skal ha tilgang til Dynamics 365, vil faktisk prisen på Plan 1 være billigere enn et enkelt produkt.

Lisenstips nr 3. Dynamics 365 Plan 1 lisens er billigere enn et enkelt produkt når du har mer enn 100 brukere.

Også SMB produktet har en Plan 1 lisenstype, men prises flatt uavhengig antall brukere.

Dynamics 365 Team Member

Denne lisensmodellen er ny, og erstatter det som før het Dynamics CRM Basic og Essentials lisenser. Lisensen prises svært aggressivt til USD 5 (SMB) og USD 10 (Enterprise).

ProsessPilotene ser at mange kunder kan med fordel kjøpe denne som alternativ til dyrere lisenser.

Lisenstips nr 4. Kjøp «Team Member» lisenser til alle ansatte som hovedregel, og kjøp kun dyrere lisenser for de som faktisk trenger det.

Et av de mest vanlige spørsmål som stilles er:

Hva kan «Team Member»gjøre, og når må vi kjøpe dyrere lisenser?

Følgende tabeller viser grensen mellom «Team Member» lisensen og dyrere lisenser:

Funksjon

Beskrivelse

«Team Member»

Pålogging

Tilgang fra alle enheter: Web, mobil nettbrett og Outlook

Inkludert

Tilgang til data

Full lesetilgang til all data i Dynamics 365

Inkludert

Oppdatering av data

Forretningsforbindelser (kunder), Kontakter, Aktiviteter, Kunnskapsdatabasen, Timeføring, utgiftsrefuksjoner

Inkludert

Oppdatering av data

Tilpasset entiteter

Inkludert

Generell systembruk

Bruk av søk, eksport til Excel og PowerBI, Flettebrev, kjøre arbeidsprosesser (men ikke skape egne)

Inkludert

All annen funksjonalitet

Som det å skape tilbud, eller kundeservicesak

Kun via Dynamics Portaler for ansatte

 

Det betyr at en «Team Member» lisens gir mye funksjonalitet. Det den ikke gir, er funksjonalitet for arbeidsprosesser innen markedsføring, salg, kundeservice, prosjektservice og feltservice.

Det som ikke er like godt kjent er bruk av Dynamics Portaler for ansatte.

Lisenstips nr 5. Dersom du har personer som jobber med salg av og til, kjøp «Team Member» lisens for disse, og sett opp en «Dynamics Portal for employees» for disse.

Dette siste tipset er svært gunstig for organisasjoner som har personell som jobber delvis med salg eller kundeservice. Den samme portalen gir også mulighet for timeføring, prosjektrapportering, salgslogging, mm.

«Dynamics Portal for employees» er et Microsoft produkt for web portaler.

Lisenstips nr 6. En «Team Member» lisens er billigere enn eksempelvis andre løsninger for timeføring. Eksempelvis koster konkurrenten Harvest USD 12 pr mnd pr person.

Dynamics 365 Applikasjoner

Dynamics 365 applikasjonene er delt inn i seks områder:

  1. Dynamics 365 for Marked
  2. Dynamics 365 for Event Management
  3. Dynamics 365 for Customer Service
  4. Dynamics 365 for Field Service
  5. Dynamics 365 for Project Automation Service
  6. Dynamics 365 for Sales

Som du kan lese, er disse rettet mot hvert sitt prosessområde. Du kan også bruke plattformen til å skape enge applikasjoner. Da trenger du kun en «Team Member» lisens.

Lisenstips nr 7: Dersom du bruker Dynamics 365 som plattform i egen applikasjonsutvikling, klarer du deg med «Team Member» lisens.

Følgende tabell viser hva hver applikasjon dekker. Event og Markeds applikasjoner blir klare til sommeren 2017 og er ikke tatt med her:

Sales

Customer Service

Field Service

Project Automation Service

Sales Lead Management

Enterprise Case Management

Work Order
Management

Project Management

Sales Opportunity Management

Unified Service Desk

Schedule & Dispatch engine-Scheduling Assistant, Drag & Drop, Resource Bookings & Schedule Board Management

Project Estimates & Project Expenses

Competitor Tracking, Sales Product Management, Sales Price Lists

Customer Service Agent Queues & Scripts

Repair & Return (RMA/RTV) Management, Inventory Management, Customer Assets, Field Service Invoices

Resource Availability View and Resource Schedule Management

Sales Quote, Sales Order, Sales Invoice

Contracts & Contract Templates

Field Service Customer Agreements

Project Contracts, Project Price List, Project Invoice Management

Marketing Lists, Marketing & Quick Campaigns

Facilities & Equipment

Territories, Resources, & Work Hours

Approve Project
Transactions

Unified Service Desk

Services, Resources, & Work Hours

Field Service Mobile Application

Manage Services Resources,
Competencies & Work Hours

Sales Goals, Sales Territory Management, Business Units, Teams

Voice of Customer, Social Engagement Enterprise, Mobile Offline

Voice of Customer, Social Engagement Enterprise, Mobile Offline

Voice of Customer, Social Engagement Enterprise, Mobile Offline

Voice of Customer, Social Engagement, Mobile Offline (online only)

 

 

 

 

 

«Team member» abonnenter har tilgang til all data i overnevnt tabell, men ikke rett til å endre denne dataen med mindre dette gjøres via «Dynamics Portal for employees».

Før måtte du abonnerer på minst fem stk Dynamics CRM Pro. Slike begrensninger finnes ikke mer.

Lisenstips nr 8. Det er ikke noe mistekjøp mer. Du kan dermed abonnerer på eksempel 10 stk team member lisenser og en Sales lisens.

Dynamics 365 Plan 1

Dersom du har en eller flere personer som trenger tilgang til to eller flere applikasjoner, kjøper du en Plan 1 lisens til dem.

Plan 1 for Enterprise lisenser er priset som funksjon av volum, og går fra USD 110 og nedover mot 60 USD pr bruker pr måned avhengig av volum.

Plan 1 for SMB har ikke tilsvarende reduksjon i pris og ligger flatt på 60 USD pr bruker pr mnd.

Lisenstips nr 9. La ProsessPilotene hjelpe deg finne rett miks av «Team member», «Application» og «Plan 1» lisenser for best mulig pris.

Prisavtale

Et viktig prinsipp for kundene våre, er at du skal vite hva Dynamics 365 koster over tid. Reglene her er enkle. Dersom du anskaffer Dynamics 365 i dag, vil du den prisen du får av oss være fastlåst i et år, uavhengig av valutaendringer i markedet. Du kan skalere ditt abonnement, men enhetsprisene endres ikke.

Påbygg

Dynamics 365 plattformen har en del påbygg som er meget relevante å vite om:

  1. Dynamics Portals, som er fullverdig portal produkt med mulighet til publisering på nettet.
  2. Signicat Sign for Dynamics 365, som gir integrert elektronisk signatur direkte fra Dynamics.
  3. Bisnode for Dynamics 365, som integrerer BisNode register for næring og konsumenter med Dynamics 365.
  4. PowerBI Pro for rapportering

Disse påbygg kan bestilles uavhengig av antall brukere og lisenser

Lisenstips nr 10. Det er smart å skaffe PowerBI Pro via Office 365 E5 pakken.

Oppsummering

Vi håper at denne oppsummeringen tydeliggjør mer hva slags lisens som gir tilgang til hva. Hvis du lurer på noe kan du gratis sende epost til [email protected]

Vi er her for å hjelpe deg.

 

 

Norsk (bokmål)

Abonner på vårt nyhetsbrev