Et eksempel på en digital transformasjon

Et eksempel på en digital transformasjon

Alt text: Et eksempel på en digital transformasjon

Det vil aldri bli helt det samme å browse på telefonen, som å sette en god gammel plate i platespilleren.

Av og til møter jeg noen som lurer på hva det egentlig betyr å jobbe med digital transformasjon. Det kan virke som om familie og venner tror det betyr at jeg jobber med IT support: "Du jobber jo med PC, internett og sånn. Kan du fikse macen min?" I denne artikkelen beskriver jeg et eksempel på en digital transformasjon vi alle har vært en del av. Kanskje det blir enklere å forstå hva vi egentlig jobber med da?

Det var en gang før vi alle sammen så ned på smarttelefonene. Det var en gang vi måtte gå i butikken for å kjøpe artikler. Jeg husker faren min kjørte meg på senteret for at jeg skulle kjøpe plater i butikken, og at jeg gikk rundt med en walkman som ikke fikk plass i lomma. Det er mye som har skjedd siden den gang.

Jeg kunne stått i timevis nede på den gamle platebutikken og høre gjennom plater. Det var på en måte litt sjarm å stå der å bla mellom singler og album, for så å måtte spørre den som jobbet der om jeg kunne få lov til å høre. Musikkbransjen har forandret seg totalt siden jeg gikk rundt med walkmanen i hånda. Her om dagen var jeg innom kjøpesenteret der jeg vokste opp. Det er litt rart å tenke på at det er godt over et tiår siden platebutikken ble lagt ned.

Platebutikker har for lengst blitt til apper. Makten har flyttet seg fra plateselskap til streaming tjenester. Plateselskap i dag driver stort sett bare med markedsføring, og det er kun de aller største artistene som tjener penger på streaming tjenestene. Hvem som helst kan laste ned ferdige instrumentaler og leie studio. Det går til og med an å mastre ferdig låter med en app på telefonen. Hvis du klarer å sette sammen noe som tar litt av, så tar det kanskje fullstendig av. Ta Kygo som et eksempel. Kygo slo igjennom fordi de første remixene gikk viral, ikke fordi han er en ekstremt god DJ.

Det er utrolig mange artister og uendelig med musikk rett foran oss på streaming tjenestene. Artister som ikke klarer å markedsføre seg selv riktig, blir borte i utvalget. Noen artister går så langt som å betale for "musikk-avspillinger" for å fremstå som mer populære enn de egentlig er. Endringen i musikkbransjen har kort fortalt ført til at markedsføring av seg selv er viktigere enn noen gang, fordi realiteten for de fleste artister er at de bare tjener penger på spillejobbene de får.

Vi har alle sammen tatt del i den digitale transformasjonen av musikkbransjen, så vi har kanskje ikke tenkt så mye på det. At vi har gått fra LP, til kassett, til CD, til minidisk, til mp3 og til streaming har ikke bare gått utover artistene. Det har påvirket arbeidsplasser på alt fra fabrikkene, til transportselskapene og kjøpesenterne. Hvis du hadde forklart dagens situasjon til den unge meg på platebutikken, at jeg kunne få all verdens musikk noen tastetrykk foran meg, så hadde jeg nok ikke trodd på deg fordi jeg hadde ikke forstått deg. Og det er realiteten mange ledere i forskjellige industrier møter akkurat nå. Vi kan ikke se inn i fremtiden.

Men det er utvilsomt mange endringer som kommer til å skje i tiden vi går inn i. Ta for eksempel eiendomsmeglere og bilselgere, eller bankrådgivere og butikkmedarbeidere. Jeg sier ikke at alle kommer til å bli arbeidsledige i løpet av det neste året, men jeg tror det definitivt kommer til å bli færre arbeidsplasser i løpet de neste 10 årene. Jeg tør å påstå at de fleste som utdanner seg til eiendomsmeglere i dag ikke kommer til å jobbe som det. Og hva gjelder bilselgere er vel nettbutikken til Tesla allerede den beste selgeren i Norge.

Personlig bestiller jeg mat og klær på nett, og det nærmer seg snart et tiår siden jeg var i banken. Hvorfor betale noen for å fylle inn skjema eller finne informasjon når jeg kan gjøre det selv, eller få en robot til gjøre det? Til eksempel jobbet faren min som trykker helt til utpå 90tallet. Nå forstår ikke de som vokser opp hva en trykker er engang.

Hvis det ikke var for at jeg jobber med digital transformasjon, så ville jeg satset på et yrke som er umulig å digitalisere. Fordi jeg tror alt midt i mellom, absolutt alt som kan digitaliseres, på ett eller annet tidspunkt vil bli digitalisert. Jeg tror alt som kan forbedres med teknologi, kommer til å bli forbedret med teknologi. Jeg tror det bare er et tidsspørsmål. Det finnes så utrolig mange muligheter til å forbedre måten man jobber på og selskapet man jobber for, ved å ta i bruk nye muligheter.

Digital transformasjon går enkelt og greit ut på å forandre til det bedre, og det er det jeg jobber med - kundedrevet digital transformasjon. Grunnen til at den digitale transformasjonen må være kundedrevet, er at det er kunden som bestemmer fremtiden til selskapet ditt. Hvis dagens virksomheter ikke forbedrer seg slik som kundene ønsker, så vil de på ett eller annet tidspunkt bli tvunget til å gjøre det, eller bli tvunget ut av business akkurat som de gode gamle platebutikkene.

Prøv å se for deg de neste 25 årene. Vi kunne ikke se inn i fremtiden for 25 år siden, og nå som utviklingen går enda raskere så er det enda vanskeligere. Det ene kommer til å lede til det andre, og alle synergiene gjør det umulig å se helheten. Det enkleste er kanskje å se for seg at alt som kan digitaliseres allerede har blitt digitalisert. Kanskje det går an å få noen glimt av fremtiden?

Det enkleste er kanskje å se for seg at alt
som kan digitaliseres allerede har blitt digitalisert.
Kanskje det går an å få noen glimt av fremtiden?

For 5 år siden ble det gjennomført et studie på Oxford University. Studiet resulterte i en rapport med 400 jobber som med over 50% sannsynlighet vil bli automatisert. Ser du jobben din på listen?

 

Uansett hvilke jobber som automatiseres eller ikke så vil det heldigvis, som med for eksempel salg, ledelse og live musikk, alltid være noe menneskelig som aldri kan automatiseres. Det vil jo aldri bli helt det samme å browse på telefonen, som å sette en god gammel plate i platespilleren. Men, det er noe neste generasjon aldri kommer til å tenke på.

Norsk (bokmål)