Slik aktiverer du AI for Dynamics 365

Slik aktiverer du AI for Dynamics 365

Alt text: Slik Aktiverer du AI header

Mange snakker om AI, men de færreste forstår hvordan man implementerer AI slik at det forbedrer forretningene. Nylig var jeg i møte med noen selgere som mener AI bare er tull. Vel, det var noen banksjefer som mente Internett var noe tull også. I denne artikkelen viser jeg hvor enkelt det er å aktivere Relationship Assistant for Dynamics 365, som hjelper deg å fokusere på de rette tingene.

Om du ikke allerede visste det, kommer Microsoft Dynamics 365 med en integrert "relasjonassistent". Denne relasjonassistenten tolker data relatert til dine kunder, kontakter, leads og salgsmuligheter og gir deg tips og triks basert dine data og dine ønsker. For eksempel kan relasjonassistenten vise deg salgsmuligheter du bør prioritere, og den kan varsle deg om det skulle være en epost du har glemt å svare på. Innstillingene for de ulike triggerne kan selvfølgelig tilpasses slik at du kun får den hjelpen du ønsker, på det stedet i forretnings applikasjonen som du ønsker det.

Relasjonassistenten benyttes eksempelvis til å:

  • Analysere kommunikasjons-historikk og tipse deg om riktig tidspunkt å kontakte kunder og leads på.
  • Lese epostene dine og varsle deg om det skulle være noe du har glemt å svare på.
  • Hjelpe deg å prioritere kunder, prospects, leads og salgsmuligheter.
  • Foreslå og minne deg på kommende aktiviteter.

Hjelpen du får presentert, er i praksis ulike "Action Cards" trigget av forskjellige kombinasjoner. Alle disse triggerne kan tilpasses og optimaliseres (på samme måte som alt annet i Dynamics forøvrig). Det er også selvfølgelig fullt mulig å starte med standard-innstillingene, for så at vi tilpasser triggerne og kortene fortløpende parallelt med at organisasjonen og brukerne tilegner seg erfaring og kunnskap med funksjonaliteten.

Slik aktiverer du Relationship Assistant for Dynamics 365:

  1. Klikk "Settings" og "Sales AI"
    Slik Aktiverer du AI
  2. Klikk "Relationships Assistant" og "Configure"
    Alt text:
  3. Under "Cards" sjekker du av hvilke "Action Cards" du ønsker aktivert.
    Alt text:

Ut av boksen er det bare "Basic Cards" som er aktivert. For å aktivere "Advanced Cards" må sjekkboksen "Enable enhanced cards for your organization".

Alt text:

Alle disse kortene kan tilpasses og optimaliseres. Ved å huke av hver enkelt sjekkboks får du opp alle innstillings mulighetene som finnes under hvert enkelt kort.

Alt text:

Kort fortalt finnes det en rekke ulike muligheter og bruksområder, som Microsoft kommer til å fortsette å utvikle. Og som med så mye annet er det først når man tar det i bruk at man forstår fordelene ved å benytte det. For eksempel varsling i Dynamics når noen sender forespørsel om tilbud til din epost.

Alt text:

Hvis du er en av selgerne som mener AI bare er tull, vil jeg anbefale deg å teste funksjonaliteten før du kommenterer. For så fort du venner deg til å få hjelp av AI-funksjonaliteten tror jeg du kommer til å tenke: "Hvordan klarte jeg meg uten?" Litt sånn som internett ;)

Om du ønsker mer informasjon kan du finne det her: https://docs.microsoft.com/en-us/dynamics365/customer-engagement/sales-enterprise/relationship-assistant. Ikke nøl med å sende melding på LinkedIn om du allerede benytter Dynamics 365 og ønsker hjelp til å aktivere Relationship Assistant.

 

[/html]

Norsk (bokmål)