Slik kan salgsavdelingen få drahjelp fra kunstig intelligens

Slik kan salgsavdelingen få drahjelp fra kunstig intelligens

Slik kan salgsavdelingen få drahjelp fra kunstig intelligens

Mange norske bedrifter er for små til å ha nytte av kunstig intelligens i sine anbudsprosesser. Her er noen tips til hvordan AI likevel kan benyttes innen salg.

I nasjonalsangen vår synger vi om «de tusen hjem», men for oss i Prosesspilotene er det minst like viktig – og relevant – at Norge er landet med hundretusenvis av små bedrifter. Denne næringsstrukturen har en helt klar sjarm som gir mange fordeler, men det skaper unektelig noen begrensninger også.

Én slik begrensning er at det ikke finnes veldig mange bruksområder for kunstig intelligens (AI) innen salg. For at AI- eller maskinlæringsløsninger skal kunne gjøre jobben sin, må de kunne «tygge» seg gjennom noen tusen enheter for å lære hvilke parametre de skal se etter. Det er rett og slett veldig få virksomheter i Norge som selger i tilstrekkelige mengder til at de har flere tusen godt strukturerte anbud liggende i et egnet, digitalt format for at slik læring kan skje.

Derfor er det svært få bedrifter som kan regne med å få hjelp fra kunstig intelligens til å utforme sine anbud slik at det kan gjøre dem tryggere på at de vil «treffe» kunden og vinne kontrakten.

Tap og vinn – med AI’n

Det er likevel ikke slik at salgsavdelingen bare må gi opp AI. Ett aktuelt bruksområde er å sette kunstig intelligens inn i arbeidet med å vurdere om virksomheten i det hele tatt har noen mulighet til å vinne en konkret anbudsrunde – før man bestemmer seg for å delta.

De aller fleste bedrifter som deltar i anbudskonkurranser, har en eller annen slags prosess for å kvalifisere kunden. Har vi kontakter der, eller kjenner vi kunden fra før? Har vi kanskje levert til dem, eller lignende selskaper, med hell tidligere? Har vi fortrinn i forhold til konkurrentene, og er disse fortrinnene godt nok kjent?

I Prosesspilotene har vi holdt på en tid med noe vi har kalt en «Lead Qualification Process». Her legger vi inn ti parametre, og så beregner løsningen våre sjanser til å vinne kontrakten. Microsoft Dynamics 365 Customer Insights kan benyttes til å følge et stort antall parametre på kontakter i en database, og gi scoring på slike punkter. Den kunstige intelligensen i løsningen kan benyttes til å avdekke sammenhenger som det knapt er mulig å se ved å analysere dataene på manuelt vis.

Løsningen vår har nå datapunkter tilbake til sommeren 2019, og det er faktisk tilstrekkelig til at den begynner å gi resultater – i hvert fall noen som treffer ganske mye bedre enn om vi skulle slått mynt og kron. Og etter hvert som tiden går og løsningen samler flere datapunkter, vil den bli både mer treffsikker og mer verdifull for oss.! sales

Mengden er viktig

Uansett: Salg er så mangt, og B2C-salg er gjerne noe annet enn B2B-salg. Hvis din bedrift har en prosess hvor det inngår tilstrekkelig mange parametre, eller det finnes historikk i tilstrekkelige mengder – alternativt relevante, eksterne data i betydelige kvanta som kan trekkes inn – kan det godt hende at AI kan ha mye å bidra med for nettopp dere.

Da mangler det bare at dere i tillegg har tid, ressurser og tålmodighet til å gjøre en serie eksperimenter, og vilje til å legge om forretningsdriften til å gjøre maksimal bruk av resultatene dere finner. Og kommer dere dit, er dere hjertelig velkommen til å ringe oss – sånt synes nemlig vi er veldig spennende!

Vil du vite mer?

Legg igjen telefonnummeret ditt her, så ringer vi deg for en uforpliktende prat. Vi svarer dere normalt innen en virkedag.